Chałwa migdałowa i wyzwolenie od suplementów

Chałwa migdałowa i wyzwolenie od suplementów

Zaczynamy nowy cykl postów, w którym pokażemy Wam jak łatwe, zdrowe i przyjemne jest życie bez ton suplementów. Unaocznimy jak zaspokoić potrzeby organizmu, jak kontrolować na bieżąco czy nie występują niedobory. Nauczymy Was jak słuchać organizmu, jak rozpoznać czego brakuje do pełni szczęścia.

Kolejno opiszemy niezbędne dla zdrowia sole mineralne, czyli makroelementy i mikroelementy oraz witaminy. Będziecie mogli odszukać po tagach “bez suplementów” oraz “witaminy”, “mikroelementy”, “makroelementy” według aktualnych potrzeb i zainteresowań.

Plaga suplementów

Zasypują nas masą suplementów reklamy, aż huczą. Wiele z nich jest potrzebnych, a wiele graniczy z absurdem. Pisałam Wam już o tym, że wiele roślin, w których wyizolowany jest składnik odpowiedzialny za leczenie jakiegoś schorzenia nie spełnia swojej funkcji przez wyizolowanie z rośliny. To jeszcze nic. Prawo unijne nie określiło jeszcze szczegółowych wytycznych co do produkowanych suplementów. Nie ma obostrzeń co do ilości minerałów i witamin, mogą być ich znikome ilości. Również kryteria czystości nie zostały określone. Tak więc kupując suplementy ufamy wielkim, żądnym pieniędzy koncernom farmaceutycznym. Generalnie może być w nich wszystkie, a na podstawie składu niekoniecznie uda nam się zorientować w temacie.

Wspomniałam o absurdach. Człowiek myśli, że im więcej tym lepiej dlatego bierzemy suplementy, które mają wszystkie nie wyłączając zielonej herbaty. Po pierwsze nie potrzebujesz pełnego wypasu minerałów, gdyż dobrze zbilansowana dieta dostarcza niemal wszystkie. Nie wspominając o łatwości, z jaką można je do diety wprowadzić. Kiedy widzę w aptekach suplementy z dodatkiem herbaty nie dowierzam własnym oczom. Poważnie? To kłopot zrobić sobie herbatę w domu?

Mało tego, okazuje się, że większość z nas kupuje suplementy w nadziei na zrzucenie zbędnych kilogramów. Mało kto zdaje sobie sprawę, że to działania nie przynosi korzyści, a może przynieść straty. Choć zawarte w suplementach odchudzających składniki spożywane jako całościowy produkt (np. zielona herbata, pomarańcza) są zdrowe to nie można tego powiedzieć o ich “farmaceutycznych” odpowiednikach.

Składniki mineralne

Co to są składniki mineralne? Określenie to używa się w odniesieniu do pierwiastków, które są pozostałością po procesie mineralizacji tkanek. Innymi słowy- po wytrąceniu wody i substancji organicznych. Dlaczego są istotne? Nasz organizm nie jest w stanie ich syntetyzować. Dlatego musimy je dostarczać za pomocą zbilansowanej diety.

Wśród minerałów wyróżniamy dwie grupy mikroelementy i makroelementy. Makroelementy to minerały, na które zapotrzebowanie organizmu przewyższa 100 mg/dzień i są to:
– wapń
– fosfor
– magnez
– sód
– potas
– chlor
– siarka.
Zapotrzebowanie mikroelementów -adekwatnie do nazwy- nie przekracza 100 mg/dzień, wymieniamy wśród nich:
– żelazo
– miedź
– cynk
– jod
– mangan
– fluor
– selen
– kobalt
– molibden
– chrom.

Składniki mineralne odgrywają wiele kluczowych funkcje w pracy naszego organizmu, między innymi budują kości, zęby, skórę oraz włosy. Gwarantują ich kondycję. Widnieją w składzie komórek, płynów ustrojowych, hormonów i enzymów. Ponadto odpowiadają za normalizację gospodarki wodno-elektrolitowej, to znaczy dbałość o prawidłowe nawodnienie organizmu. W końcu minerały zapewniają równowagę kwasowo-zasadową. Równowaga ta jest konieczna do utrzymania organizmu w stanie zdrowia.

Witaminy

Witaminy to nic innego jak związki nieodzowne w procesie wzrostu i zachowania życia. Regulują one procesy fizjologiczne, dzięki nim komórki czynnie pracują. Również ich organizm ludzki nie potrafi syntezować lub robi to w niedostatecznych ilościach. Zdrowa dieta musi dostarczać witaminy, gwarancją dobrej ich przyswajalności jest różnorodność diety, gdyż rozpuszczalne są zarówno w tłuszczach jak i wodzie.

Witaminy sprawują pieczę nad reakcjami chemicznymi zachodzącymi w organizmie człowieka. Gromadzone w organizmie i wydalane z moczem. W związku z czym nadmierne stężenie jest rzadkością. Wśród witamin rozpuszczalnych w wodzie wyróżniamy:
– B1 (tiamina)
– B2 (ryboflawina)
– B3 (witamina PP, niacyna, kwas nikotynowy)
– B5 (kwas pantotenowy)
– B6 (pirydoksyna)
– B7 (witamina H, biotyna)
– B9 (kwas foliowy, folacyna)
– B12 (kobalamina)
– C (kwas askorbinowy)

Drugą grupą są witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Magazynowane są w tkance tłuszczowej i wątrobie. To dobra wiadomość, jednak należy pamiętać, że nadmiar może być szkodliwy. Wymieniamy w tej grupie cztery witaminy:
– A (retinol)
– D (kalcyferol)
– E (tokoferol)
– K (filochinon)

Każdy z minerałów i witamin zostanie opisany w kolejnych postach. Zarówno pod względem występowania w pożywienia, skutków nadmiaru i niedoboru oraz ich charakterystyki. A dzisiaj bogactwo składników odżywczych i witamin- domowa chałwa!

Chałwa migdałowa

(bezglutenowe, wegańskie, bez pieczenia)

Składniki:
50 g sezamu
50 g słonecznika
3 łyżki syropu z daktyli lub agawy
garść migdałów

Przygotowanie
Daktyle zalać wrzątkiem minimalnie ponad powierzchnię. Następnie po 15 minutach zmiksować razem z wodą. Ilość miksowanych daktyli zależy od Was, ale proponuję 100 g, żeby dobrze się miksowało. Resztę najlepiej dodać do porannej owsianki, budyniu lub ciasta, może poleżeć parę dni, a nawet tydzień w lodówce w słoiczku. Można również kupić gotowy syrop z daktyli lub agawy.
Kolejno sezam, migdały i słonecznik uprażyć na suchej patelni, na małym ogniu, często mieszać, aż do nabrania koloru. Zmiksować na mąkę, dodać syropu i dalej miksować. Ostatecznie przełożyć do foremek, wystudzić i gotowe. Smacznego!

Bibliografia:
Nowa dieta antyrakowa- Johannes F. Coy
Leczenie dietą- Marek Zaremba
Jaglany detoks- Marek Zaremba
Dieta kontra rak- Anna Rogulska
https://ncez.pl/

Dodaj komentarz

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Powiadom o