Co z tą piramidą?

Co z tą piramidą?

Zaprojektowaliśmy dla Was piramidę wegańską wg 6 pięter, jak je odczytać?

Warzywa i owoce

To co u podstaw piramidy stanowi fundament, na którym opiera się całe nasze życie, zaczynając od wody i aktywność fizyczna będących komponentem i nierozerwalnym czynnikiem zdrowego trybu życia. Jednak „część właściwa” piramidy- I pięto stanowią warzywa i owoce. Surowe lub gotowane na parze, warzyw można jeść nieograniczone ilości, owoce natomiast są bogate w cukry dlatego je się ich 3 razy mniej niż warzyw, od rana do około godziny 15, gdyż później fermentują w organizmie.

Unowocześniona piramida żywienia bierze pod uwagę zioła i przyprawy, które fenomenalnie podkreślają smak potraw, warto również wykorzystać je jako substytut soli.

Zboża

Piętro II to produkty pełnoziarniste, a więc ryże, kasze, makarony oraz pieczywo i płatki zbożowe. Na rynku mamy dostępne między innymi czerwony, czarny, brązowy i biały ryż, wszystkie one są bezglutenowe. Tak jak kasza jaglana, gryczana, kukurydziana, komosa ryżowa. Mamy również tak cenne zboża jak pszenica, owies, orkisz, żyto- te z kolei zawierają gluten. Jeśli chodzi o makarony to widziałam ich multum, od kukurydzianych po takie z soczewicy, grochu czy cieciorki.

Białka

Następny level to istna perełka i źródło mocy, nie tylko dla sportowców, ale dla wszystkich, którzy chcą dostarczyć potrzebnych, skondensowanych witamin i minerałów swojemu organizmowi. Co najważniejsze stronią od nadmiaru niepotrzebnych przy dobrze zbilansowanej diecie suplementów. Nasiona i orzechy wokół nich cały ten szum :), więcej zachwalać ich nie trzeba!

Suplementy

Pnąc się coraz bardziej ku wierzchołkowi przedstawiamy witaminę B12. Jedyną witaminę, którą faktycznie trzeba suplementować- 25- 50mcg dziennie- i której nawet dobrze zbilansowana dieta wegańska nie zapewni w wystarczających ilościach. Dodam, iż wyczerpuje się w organizmie po 5 latach na diecie roślinnej.

Mamy jeszcze oczywiście witaminę D, o której bardzo głośno ostatnio, jest ona polecana przez dietetyków, mało kto wie, że w nadmiarze upośledza ona nerki. Zanim zaczniemy ją suplementować najpierw zróbmy badanie morfologii sprawdzające jej ilość w organizmie. Z własnego doświadczenia i z czytywanej prasy stwierdzam, że wystarczy wyjść na słońce na około 15 minut, aby uzupełnić jej niedobory.

Tłuszcze

Ostatnie piętro- VI to oliwa i oleje takie jak kokosowy, rzepakowy, z pestek winogron czy lniany. Ten ostatni to największy dostawca Omega 3 wśród produktów roślinnych, spożywa się go tylko na zimno!

Piramida wegańska

Co jeszcze?

Wokół piramidy oscyluje kawa, którą należy pić z umiarem. Znalazła się poza piramidą tak jak cukier i produkty przetworzone z jednej prostej przyczyny- możemy się bez niej bez problemu obejść. Oczywiście nie podważam jej dobroczynnych właściwości, które posiada, jednak nie jest ona nieodzowna w naszym życiu i zdrowiu. Natomiast cukier i produkty przetworzone to składniki, które do niczego pozytywnego nie służą.
Nowa piramida uwzględnia również urządzenia elektroniczne, od których powinniśmy robić detox jak tylko możemy najczęściej 🙂

Dieta oparta o wszystkie piętra jest bardzo ważna, jednak we wszystkim musi dominować zdrowy rozsądek, równowaga, umiar. Co najważniejsze głos Twojego organizmu, wsłuchaj się w intuicję, to ona ma dominujący głos.

Bibliografia:
Jean Carper „Żywność twój cudowny lek”
David Servan-Schreiber „Antyrak. Nowy styl życia”
Marek Zaremba „Jaglany detoks”
WWW.avocado.info.pl
https://www.izz.waw.pl/zasady-prawidowego-ywienia

Dodaj komentarz

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Powiadom o