Mikrobiom i 10 rad na zdrowie!

Mikrobiom i 10 rad na zdrowie!

Mikrobiom to dla mnie podstawa wszystkiego. Dlatego co jakiś czas wrzucam Wam kompendium wiedzy na jego temat. Na początek musicie wiedzieć, że mikrobiom to wszystkie organizmy zamieszkujące nasz organizm. Kształtuje się do 3 roku życia, później już tylko możemy go wzbogacić, albo zniszczyć.

Złota 10

Po pierwsze ograniczaj mięso. Nie chodzi o to, żeby z czegoś całkiem rezygnować, ale o to, żeby zobaczyć alternatywy. Nie musisz jeść mięsa każdego dnia. Warto również zwrócić uwagę skąd ono pochodzi. Często jest faszerowane antybiotykami, dlatego osłabia nasze dobre organizmy. Jest masa innych pomysłów na każdy posiłek, zapewniając sobie odpowiednią ilość składników odżywczych.

Po drugie jedz kiszonki, jogurty, kefiry. To są właśnie probiotyki, czyli żywe mikroorganizmy. Odpowiadają za prawidłowy rozwój mikroflory jelit. Co istotne to fakt, żeby jeść je każdego dnia.

Po trzecie jedz rośliny, najlepiej świeże i całe. Minimum 25 różnych roślin w tygodniu. Nie bez powodu nie pisze o warzywach i owocach tylko o roślinach, bo chodzi również o wszelkie zboża o nasiona. Pamiętaj o fasolkach, orzechach, płatkach owsianych, ciemnym makaronie i ryżu oraz przeróżnych kaszach. To są właśnie prebiotyki, czyli pożywienie dla naszych dobrych bakterii. Nie bez powodu mówi się, że „jesteśmy tym co jedzą nasze bakterie”. Z tym również wiąże się kolejna rada aby jeść wskazane produkty, bo zawierają dużą ilość błonnika, który usprawnia pracę naszych jelit. I również rada piąta, jedz węglowodany złożone. Wybieraj ciemne pieczywo na przykład orkiszowy, owsiany, żytni, kasze takie jak jaglana, gryczana, pęczak czy komosa ryżowa, albo makaron razowy. Wybór jest ogromny!

Po szóste unikaj cukru (spróbuj robić sam przekąski, zamień cukier na owoce). Przemycaj też gorzką czekoladę jeśli brakuje Ci słodyczy, dodawaj do niej owoców, nie wybieraj tej poniżej 70% kakao i takiej, która ma na pierwszym miejscu składu cukier!

Po siódme wybieraj naturalne, bio produkty. Nie zawsze się da, oczywiście. Ale! Jeśli masz targ, albo bazarek obok siebie wybieraj zakupy owoców i warzyw w nim zamiast w supermarkecie. A jeśli już jesteś w supermarkecie nigdy nie unikaj „bio alejek” te produkty często są drogie, ale zdarza się, że wcale cena nie jest taka zła, dlatego warto polować!

Po ósme pamiętaj o prostocie przyrządzania posiłków. Mniej znaczy lepiej. Nie musisz udziwniać posiłków dodawać gotowych sosów, magi czy innych „udziwniaczy”, spróbuj kupić naturalne przyprawy i powoli zmieniać nawyki Twoich kubków smakowych.

Po dziewiąte pamiętaj o regule 1-2-3. Odnosi się ona do ilości zjadanych warzyw. Jedną porcję rano, dwie w południe i 3 wieczorem, najlepiej surowe lub gotowane. W każdym razie nie przetworzone gotowce!

I po dziesiąte unikaj przetworzonych produktów. Czyli po raz kolejne zrób posiłek od podstaw, bez udziwnianie 😉

Te 10 rad to początek lepszego trybu życia!

Powodzenia i miłego dnia!

Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments