Nawodnienie w cenie!

Nawodnienie w cenie!

Ach! Tyle jest istotnych kwestii do poruszenia! Czy Wy też miewacie momenty, w których macie tyle do powiedzenia, że zaczynacie się zapowietrzać, odbiegać od pierwotnego tematu lub łączyć wszystkie zagadnienia w jedno? Kiedy zakładaliśmy “Narwaną Zieleninę”, a nawet o wiele wcześniej- napisałam wykaz tematów, które chce poruszyć. Teraz staram się je skorelować z porą roku i wieloma innymi czynnikami. Nie jest to łatwe i tak pewnie obudzę się w listopadzie z przepisem o letniej owsiance <śmiech>. Póki jest lato i ciepłe dni, co jest ważne? Oczywiście nawodnienie organizmu.

O co ten szum?

Dlaczego nawodnienie jest tak ważne? Woda w organizmie człowieka to jakieś 60%, znajduje się ona we wszystkich tkankach i narządach, jest niezbędna do wszystkich procesów życiowych. Między innymi zapewnia prawidłowe trawienia, transport składników odżywczych wewnątrz organizmu. Ponadto odpowiada za prawidłową przemianę materii, oraz reguluje temperaturę ciała.

Jak to się dzieje? Woda rozpuszcza związki chemiczne pożywienia, pomaga w formułowaniu kęsów i przesuwaniu ich w przewodzie pokarmowym. Woda ułatwia także działanie enzymów trawiennych jest potrzeba do transportowania enzymów, hormonów oraz produktów przemiany materii. Zapewnia też nawilżenie naszych narządów. Dzięki niej mamy możliwość poruszania stawami. Jest niezbędnym elementem do prawidłowego wyglądu skóry.

Co więcej woda rozcieńcza toksyny nagromadzające się w naszym organizmie.pochodzące z procesów metabolicznych. Utrzymuje także jelito grube w czystości. Nawadnianie zmniejsza ryzyko zapalenia stawów i chorób serca.

Spore zapotrzebowanie

Jak wiele? Przeciętnie mówi się o 100 ml wody na każdy kg masy ciała. Średnio określa się zapotrzebowanie 2000 ml u kobit i 2500 ml u mężczyzn.

W kategorii nawodnienia organizmu rozpatrujemy nie tylko wodę, ale również wodę ukrytą w warzywach i owocach. Rośliny takie jak ogórek, cukinia, melony, cebula, marchew, cytryna, pomarańcza, gruszka, jabłka, wiśnie, winogrona, śliwki i ziemniaki składają się od 96 do 77% z wody!

Jak skutecznie się nawadniać?

Woda to oczywiście numer 1, ale najlepiej wzbogacać ją owocami i ziołami, żeby nie przepływała nieefektywnie przez nasz organizm, ale faktycznie go nawadniała. Poza tym jak najbardziej na tak są zioła, herbaty owocowe, oczywiście nie w tytkach tylko suszone całe rośliny. Wspomniane warzyw i owoce w zupach czy innych daniach tak samo świetnie spełniają swoją funkcję. My również uwielbiamy koktajle, smoothie i sorbety. Dziś polecamy poniższe cudo 😉

Skutki odwodnienia

Niedostateczna nawodnienie organizmu prowadzi do odwodnienia organizmu, skutkuje to zaburzeniem elektrolitów, zaburzenia mowy. Skutkuje także utrudnieniami funkcji poznawczych, zaburzeniami wydalania moczu, złym funkcjonowaniem nerek, ponadto niskim ciśnieniem krwi. Jak w każdym przypadku nadmiar również jest szkodliwy, gdyż grozi obrzękami.

Pamiętaj o swoim organizmie i o tym, że do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje wody!

Smoothie leśne

Składniki:
100 g truskawek
200 g malin
100 g borówek
100 g jagód
banan
100 ml mleka migdałowego

Przygotowanie:
Wszystkie owoce obrać, połączyć i zmiksować z resztą składników. Można dołożyć lodu i pić od razu!

Dodaj komentarz

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Powiadom o