Paszteciki z batata oraz kapusta pekińska

Paszteciki z batata oraz kapusta pekińska

Już kiedyś pisałam, że kapusta znajduje się na tak zwanej białej liście produktów, innymi słowy- żywności, nie wchłaniającej pestycydów lub wchłaniających je w minimalnych ilościach.

Co warto wiedzieć o kapuście?

Obniża ryzyko raka, nie tylko zapobiega chorobom wrzodowym, ale co ważniejsze jest lecznicza w ich wypadku. Istotnym aspektem jest pobudzanie przez nią układu odpornościowego, podkreśla się również niszczenie bakterii i wirusów.

Naukowcy są zdanie, że wystarczy jeść kapustę raz w tygodniu, nieważne czy kiszoną, gotowaną czy surową, ale im więcej tym działanie jest mocniejsze! Warto jednak wiedzieć, że niektóre jej właściwości mogą być zabite w procesie obróbki cieplnej, dlatego dobrze jeść ją również w postaci surówki z wygniecionej kapusty lub właśnie kapustę pekińską.

Historia kapusty

Kapusta była znana od III wieku p.n.e. jako ratunek przede wszystkim przy obmywaniu ran. Starożytni Rzymianie z kolei uważali kapustę za lek na wszystko, rezygnowali nawet z pomocy lekarzy pokładając ufność w kapuście. W Polsce mianowicie dopiero w XX wieku opisano wachlarz korzyści płynących z jej jedzenia.

Dlaczego działa?

Kapustę stawia się na czele listy produktów niweczących zachorowania na raka- bez wątpienia na równi z oliwą z oliwek. Co istotniejsze, naukowcy są zdania, że osoby niejedzące, lub jedzące jej mało częściej chorują na nowotwory.

Japończycy odkryli, że kapusta ma właściwości w skutek których hamuje mutacje komórek.

Paszteciki strączkowe z batata

(bezglutenowe, wegańskie)

Składniki:
200 g pomarańczowej soczewicy
batat
łyżeczka soli
100 g kaszy jaglanej
3 łyżki oleju kokosowego
po szczypcie: chili, pieprzu
pół łyżeczki: słodkiej papryki, kurkumy, ziół prowansalskich

Przygotowanie:
Batata umyć, obrać i drobno pokroić, piec w 200 stopniach przez około 20 minut, skropionego olejem i posypanego przyprawami. Soczewicę i jagłę ugotować razem z dodatkiem soli. Zmiksować z batatem i przyprawić. Przełożyć do foremek wyłożonych papilotkami i piec przez 50 minut w 160 stopniach.

Surówki z kapusty pekińskie

(bezglutenowe, wegańskie, bez pieczenia)

Składniki:
papryka czerwona
pół kapusty pekińskiej
pół słoiczka kukurydzy
sok z połowy cytryny
ogórek zielony
5 cm kawałek pora
2 łyżki oleju lnianego
szczypta soli, chili, bazylii, oregano, kurkumy, pieprzu

Przygotowanie:
Warzywa porządnie wyszorować, następnie ogórek obrać, pokroić wszystko w kosteczkę, skropić cytryną, polać olejem i doprawić.

Smacznego!

Bibliografia:
Jean Carper “Apteka żywności”

Dodaj komentarz

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Powiadom o