Poczciwa zasada 7 “U”

Poczciwa zasada 7 “U”

Jednym z ważniejszych aspektów oddziałujących na nasz dobrostan oraz zdrowia jest dieta i ogólnie pojęta kultura jedzenia, nie bez powodu, powszechnie utarło się 7 zasad zdrowego żywienia wg prof. Stanisława Bergera. Wiemy już na jakie grupy pokarmowe i w jakich ilościach należy wziąć pod uwagę w codziennej diecie. Teraz pora przyjrzeć się zasadom, którymi winniśmy się kierować w diecie i życiu.

Urozmaicenie

Po pierwsze urozmaicenie, należy pamiętać, że nie tylko spożywanie pokarmów ze wszystkich grup pokarmowych jest ważne, ale również przemienne zjadanie różnych produktów. Raz kasza, raz ryż, raz makaron. To znowu cieciorka, soczewica albo biała fasola. Może również nie tylko buraki i marchew, ale też dynię, bakłażan, paprykę, cukinię? Monotonia nastawia nas na jeden tor, na uboga liczbę wartości.

Umiarkowanie i uregulowanie

Umiarkowanie i uregulowanie to kolejne elementy, mówi się o 5 posiłkach co około 3- 4 godzin „mieszczących się na dłoni”, oczywiście nie biorą pod uwagę żywności tak zwanej bez kalorii, czyli składającej się głównie z wody, surowych lub gotowanych na parze al dente, których można jeść nieograniczone ilości. Człowiekowi do życia nie jest potrzebne wiele. Oto dlatego piszę o porcjach wielkości dłoni, każdy dłoń ma innej wielkości, więc jest to adekwatne do indywidualnych potrzeb.

Radosne przygotowywanie posiłków

Umiejętność gotowania, to chyba najistotniejszy element w drodze po równowagę. Nie chodzi o wymyślne dania, których nazwy nie umiesz wymówić. Tylko o prostotę, w świecie, w którym więcej znaczy mniej. W momencie, gdy wielość składników, szyfrów i symboli nas przytłacza. Dobrze jest wiedzieć co się je i samemu to kontrolować. Owszem zjem cukier jeśli chcę, ale sam będę wiedział kiedy i pod jaką postacią, nie na chybił trafił w pożywieniu z zawoalowanym składem!

Umiejętność tę postaram Ci się przekazać. Pokazać, że nie musisz być kuchmistrzem. Mnie daleko do eksperta, ale daję radę i co więcej sprawia mi to ogromną radość, to moje oderwanie i zabawa. Zwłaszcza, gdy dołącza się mój Łukasz.

Sprawność w kuchni pozwoli Ci być w pełni autonomicznym, nie trzeba będzie polegać na knajpkach czy co gorsza na fast foodach 😉

Aktywność fizyczna

Uprawianie sportu. Jeśli chcesz cieszyć się dobrym samopoczuciem, uwolnić endorfiny, poczuć swoje ciało, spalić tkankę tłuszczową, poprawić pracę serca, udrożnić tętnice, obniżyć ciśnienie tętnicze, zwiększyć wydolność organizmu. Ponadto czuć się młodo i witalnie, opóźnić starzenie się organizmu, zahartowanie go, wyzbycie się stresu, zwiększenie tępa metabolizmu prowadź aktywne życie. Staraj się wdrożyć ruch w każdym aspekcie swojego codziennego funkcjonowania. Spaceruj, tańcz, biegaj, rozciągaj się, wchodź po schodach i górach. Niech aktywność nie stanowi jedynie 30 minut codziennego treningu. Wtedy to ciągle jest siedzący tryb życia, O,5 na 24 to wciąż prawie nic!

Unikanie czarnych charakterów

Unikanie nadmiaru… przede wszystkim cukru, który jest podstępnie dodawany do większości dań oraz żywności kupowanej w sklepach. Kształtowanie świadomości poprzez czytanie etykiet, dokształcanie się w tematyce zdrowia pozwala wyrobić zdanie i osiągnąć trzeźwość umysłu. Wystrzegaj się również soli, zmniejsz spożywania tłuszczów zwierzęcych oraz żywności przetworzonej.

Nowa piramida żywienia uwzględnia również używki, alkohol i kofeinę, które należy unikać lub na pewno zminimalizować!

…i w końcu 🙂

Po 7 uśmiech! Nie od dziś wiadomo, że optymiści mają łatwiejsze i przyjemniejsze życie. Martwienie nic nie pomoże, a jedynie sprawi, że będziesz czuł brzemię jakie nad Tobą ciąży. Na chłodno dobrze jest zastanowić się nad problemami. Rozważyć jak można je rozwiązać, jakie mogą być najgorze ich skutki. Wtedy zdajemy sobie sprawę, że wyolbrzymiliśmy sprawę i nie ma co się obciążać złowieszczymi myślami. Wystarczy się uśmiechnąć. Kiedy natrafiamy na hejt czy toksycznych ludzi najlepszym sposobem jest uśmiech. Nie koniecznie do nich, czasem po prostu do siebie. Pomyśl, że oni będą się kotłować w sobie, bulwersować, a Ty po prostu ze spokojem przejdziesz szczęśliwie do kolejnych zajęć. Nie trać zdrowia i humoru przez aspekty które nie są tego warte 🙂

Bibliografia:
Kuchnia polska, Stanisław Berger
Jak przestać się martwić i zacząć żyć, Dale Carnegie

Dodaj komentarz

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Powiadom o