Pomidorówka z ryżem i skutki nietolerancji pokarmowych

Pomidorówka z ryżem i skutki nietolerancji pokarmowych

Każdy z nas czasem odczuwa dyskomfort po spożytym posiłku i jeśli faktycznie zdarza się sporadycznie można to przeboleć bez większych interwencji. Jeśli natomiast takie kłopoty utrzymują się i uniemożliwiają normalne funkcjonowanie, należy jak najszybciej przeanalizować swoją dietę i interweniować.

Rodzaje nietolerancji

Nietolerancje mogą być przeróżne. Jakież było moje zdziwienie kiedy przeczytałam o nietolerancji na …powietrze. No niezupełnie, zbytnio uprościłam sytuację. Zdarzają się osoby, które cierpią na tak zwaną aerofagie, jest to nic innego jak połykanie powietrza w zbyt dużej ilości. I jak się okazuje nie jest to znowu takie błahe, gdyż często jej cechy przypisuje się refluksowi czy chorobie wrzodowej. Aerofagia przyczynia się do powstawania wzdęć i uporczywej ciężkości w brzuchu. Poza ogromną ilością pochłanianego powietrza takie osoby połykają też gaz z napojów gazowanych: z szampana, piwa, sody, tonika.

Zlikwiduj aerofagię

Sposoby na aerofagię? Najlepiej odstawić gumy, papierosy, landrynki i lizaki. Warto zadbać o kulturę spożywanych posiłków, jeść powoli, nie pozwolić sobie na przerywanie ich przez dzwoniący telefon. Co więcej pić w przerwach między posiłkami, i niech nie będą to napoje gazowane. Medytacja i głębokie oddechy rozszerzające płuca nie brzuch.

Kto jest najbardziej narażony? Oczywiście osoby, które z jakichś względów oddychają ustami. Mają skrzywioną przegrodę nosową, alergię, zapalenie zatok. Powodować aerofagię może żucie gum, palenie papierosów, pośpiech przy jedzeniu czy rozmowa oraz picie w trakcie posiłków.

Laktoza namierzona

Jedną z najbardziej znanych nietolerancji jest ta dotycząca laktozy. Większość osób zadaje pytanie jak to jest, że kiedyś człowiek jadł wszystko i nie skarżył się na takie dolegliwości jak obecnie. Niestety wszystko się zmieniło, środowisko, dieta oraz zdolność trawienia przetworów mlecznych u wielu z nas.

Ponad 50% populacji w jakimś stopniu cierpi na nietolerancję laktozy. Dzieje się tak przez nie wytwarzanie wystarczającej ilości laktazy- enzymu niezbędnego do trawienia cukru mlecznego (laktozy). Objawia się to również wzdęciami oraz nagromadzeniem gazów w jelitach. Jak wiemy objawy te towarzyszą również wielu innym dolegliwością.

Warto z tego powodu zrobić test prowokacyjny, a przedtem zaobserwować, czy istnieje zależność między laktozą i złym samopoczuciem pojawiającym się po jej spożyciu. Warto wtedy odstawić mleko i jego przetwory na 2 tygodnie i obserwować reakcję organizmu.

Fruktozy można nie tolerować?!

Otóż tak, laktoza to niejedyny cukier mogący powodować komplikacje w naszym układzie trawiennym. Wiele osób cierpi na nietolerancję fruktozy, która często diagnozowana jest jako jelito drażliwe. Oczywiście fruktoza jest w owocach i pewnych warzywach, jednak największe jej spożycie pochodzi z syropów tak zwanych kukurydziany syrop fruktozowy, czy też widniejący często na etykietach syrop glukozowo- fruktozowy. Obecnie jesteśmy nim faszerowani w większości gotowych dań, jest dodawany do lodów, płatków śniadaniowych, nawet “fit przekąsek”, ketchupów czy co bardziej przerażające do chleba. Mamy mniej więcej 90% szans, że paczkowane jedzenie nam go zapewni…

Generalnie człowiek może wchłonąć dziennie około 25- 30 g fruktozy. Niestety nie osoby z zaburzeniem jej wchłaniania. Spożywanie ponad 50 g fruktozy na dzień przyczynia się do rozwoju wielu schorzeń takich jak osteoporoza, stany zapalne, choroba niedokrwienna serca. Dla porównania- puszka napoju zawiera 123 g fruktozy. Sami zsyłamy na siebie otyłość i cukrzycę, przejadając się cukrem, gdyż takie są jego konsekwencję.

Mimo, iż owoce również zawierają fruktozę to jest to dobre źródło i nie trzeba ich odstawiać, a zamienić wszystko co przetworzone na proste warzywa i owoce. Uważaj na fruktozę przyczajoną w Twoim ulubionym musli, ciasteczkach czy pesto.

Słodziki

Chcąc cieszyć się smukłą sylwetką często decydujemy się na słodziki. Jest to dobra opcja jeśli nie przesadzamy z ich ilością oraz jeśli ich pochodzenie jest sprawdzone. Często spotykałam się w dyskontach z ksylitolem “z kukurydzy”! Nie ma czegoś takiego! Ksylitol to cukier brzozowy! To ukazuje jak za wszelką cenę nas oszukują. Pełnowartościowy ksylitol jest produkowany w Finlandii i nigdzie indziej.

Jednak pomijając powyższe słodziki mają tą wadę, że nadmierne ich spożycie również przyczynia się do dyskomfortu w brzuchu. Dlatego i na tym polu zachowajmy zdrowy rozsądek!

Dyskomfort w żołądku się zdarza, czasem przedobrzymy, namieszamy, zjemy za dużo i za późno. Nasz żołądek zasługuje wtedy na detoks. Można zafundować go sobie w przyjemnym stylu! Na przykład w formie zup lub koktajli, oto nasza propozycja.

Pomidorówka z ryżem

Składniki:
10 pomidorów
papryka
marchewka
4 cebule
60 g brązowego ryżu
szczypta chili, imbiru, pieprzu
łyżeczka soli
łyżeczka bazylii, kurkumy, oregano
olej z pestek winogron do smażenia

Przygotowanie:
Cebulę mocno usmażyć na patelni, musi być złota, następnie dodać obrane i posiekane na drobno marchewki. Smażyć, a kiedy zmięknie dołożyć posiekaną paprykę i pomidory. Dusić jeszcze 15 minut wraz z przyprawami. Zmiksować na gładko, doprawić. Dorzucić przepłukany ryż i dusić, aż będzie al dente, nie dłużej, w naszej pomidorówce i tak napęcznieje.
Smacznego!

Bibliografia:
Zdrowa lekkość brzucha – Robynne Chutkan
Nowa dieta antyrakowa- Johannes F. Coy 

Dodaj komentarz

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Powiadom o