Potrawka z soczewicy i pieczarek oraz pora na witaminę C!

Potrawka z soczewicy i pieczarek oraz pora na witaminę C!

W temacie suplementów i “witaminek” jedna nie ma sobie równych. Podawana jest już od małego, żeby poprawić odporność, wyzbyć się niedoborów. Mowa o witaminie C. Pamiętam, że od zawsze stosowano ją niby jak lek, a niby jak “cukierek” na odporność. Czy słusznie, czy pomocnie, czy nieszkodliwie?

Witamina C na ratunek sercu

Po co jest nam potrzebna? Podstawowe pytanie, czy gra jest warta świeczki? A i owszem, witamina C jako antyutleniacz chroni nasze serca. Jest to szczególnie ważne w krytycznych momentach kiedy odczuwamy ból w okolicach mostka. Jest on spowodowany zwężeniem tętnic na skutek zmian miażdżycowych. Przez owo zwężenie tlen i składniki pokarmowe mają utrudnioną pracę w dotarciu do celu, nasze serce jest wówczas niedotlenione i niedożywione. Z pomocą śpieszą antyoksydanty głównie witamina C i E, ale również kwasy omega- 3.

Ponadto witamina C podnosi poziom “dobrego” cholesterolu HDL. Nawet w wypadku tłustej diety witamina C obniża powstawanie “złego” cholesterolu, niwecząc tym samym powstawanie zmian miażdżycowych.

Mało tego! Pokarmy bogate w witaminę C oraz błonnik przeciwdziałają powstawaniu zakrzepów oraz zatorów. Badania pokazują, że osoby jedzące dużo warzyw i owoców mają mniejszą skłonność do sklejania się płytek krwi. Jedzenie roślin sprawia, że skrzepy krwi rozpuszczają się. Warto dodać, że weganie mają mniejszą lepkość krwi, więc nie tylko mięso ma na to wpływ, ale również jajka czy mleko.

Inne oblicza witaminy C

Witamina C obniża ciśnienie tętnicze krwi w związku z czym chroni przed nadciśnieniem oraz udarami mózgu, które są częstsze u osób z niedoborem tej witaminy. Witamina C chroni nas również przed nowotworami. Stwierdzono większą umieralność wśród osób z niedoborem witaminy C spowodowanej rakiem żołądka oraz jelit.

Dochodzimy do kwestii odporności. Faktycznie witamina C pomaga nam w jej utrzymaniu. Wegetarianie i weganie mają dwukrotnie większą moc białych ciałek krwi do walki z nowotworami. Jest to kolejny argument przemawiający za jedzeniem warzyw i owoców.

Witamina C jest szczególnie ważna u palaczy, tytoń bowiem naraża ich na zapalenia oskrzeli. Palacze mają zwykle niedobór witaminy C, a potrzebują jej 3 razy tyle co osoby niepalące.

Nie tylko palacze i astmatycy powinni zadbać o witaminę C w swojej diecie, gdyż przyczynia się ona również do zmniejszenia duszności. Witamina C neutralizuje wolne rodniki wobec czego, a więc przeciwdziała procesom zapalnym.

Witamina C działa również jak “eliksir młodości” dla plemników zwiększając płodność. Również jest to spowodowane tym, że witamina ta jest przeciwutleniacza, nie tylko zapobiega tworzeniu się wolnym rodnikom, ale i przeciwdziała ich zlepianiu się.

Pokarmy bogate w witaminę C

Wróćmy, więc do pierwotnego pytania, jak zabsorbować swój organizm wystarczającą dawką witaminy C? Niestety łykanie tabletek nie jest właściwym rozwiązaniem. Przez nadmiar chemii jaka się w nich znajduje bardzo często mamy problemy jelitowe. Naturalnym rozwiązaniem oprócz warzyw i owoców na zwiększone zapotrzebowanie witaminy C jest sproszkowana forma niektórych owoców. Wyjątkowo zasobne w witaminę C są: acerola, róża, camu camu. To wszystko owoce, które można znaleźć w wersji sproszkowanej i dostarczyć sobie naturalnie witaminę C.

Sproszkowane owoce dzikiej róży

W codziennej diecie to nie cytrusy powinny być numerem 1 jako źródło witaminy C. Najwięcej jej bowiem mają: papryka, natka pietruszki, brokuł, brukselka. Oczywiście cytrusy również posiadają C, ale nie są najbogatszym jej źródłem.

Cokolwiek robisz staraj się dodawać do tego świeże warzywa i owoce, temperatura zabija część witaminy C.

Potrawka z soczewicy i pieczarek

Składniki:
150 g soczewicy
250 g pieczarek
olej kokosowy do smażenia
łyżeczka kurkumy, soli
szczypta chili, pieprzu
2 cebule
łyżeczka ziół prowansalskich
dodatek:
czerwona papryka
pietruszka
szczypiorek

Przygotowanie:
Soczewicę zalać wrzątkiem. Cebulę obrać i posiekać w kostkę. Smażyć na patelni, aż do zarumienienia. Dodać obrane i posiekane pieczarki. Smażyć do odparowania wody. Wodę z soczewicy odlać i wrzucić na patelnię, wlać nową wodę, stopniowo po 200 ml. Dusić do miękkości z przyprawami. Doprawić i gotowe! Podawać z ulubionymi warzywami bądź ryżem lub kaszą.

Bibliografia:
Antyrak: nowy styl życia- David Servan-Schreiber
Żywność twój cudowny lek- Carper Jean
Apteka żywności- Carper Jean

Dodaj komentarz

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Powiadom o